Pulsar BHP

azie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przec

Dodane: 05-03-2020 11:25
Pulsar BHP Pulsar BHP

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

W prawie mianem kodeksu określa się akt normatywny zawierający zbiór przepisów regulujący określoną dziedzinę. W Polskim prawie można wyróżnić wiele kodeksów dotyczących określonej dziedziny, w tym Kodeks pracy. To właśnie w Kodeksie pracy zawarte są przepisy regulujące sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Co więcej, cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony BHP, a konkretniej jest to dział dziesiąty noszący nazwę bezpieczeństwo i higiena pracy. Zawiera on zbiór przepisów dotyczących zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a na straży przestrzegania tych przepisów stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP i wywiązywania się z nich. Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają usługę audytu BHP, który ma na celu sprawdzenie, czy w danym przedsiębiorstwie czy zakładzie pracy są spełnione przepisy określone w Kodeksie pracy. Ponadto takie firmy prowadzą także obowiązkowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Przeprowadzenie próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych jest dodatkową usługą w ramach szkoleń z ochrony przeciwpożarowej. Firmy, które zajmują się BHP, przeprowadzają także szkolenia z zakresu PPOŻ. Pracodawca może wybrać rozszerzone szkolenie z ochrony przeciwpożarowej, w skład którego będą wchodzić próbne ćwiczenia ewakuacyjne. Przeprowadzona próba ewakuacyjna jest nadzorowana przez kwalifikowanych specjalistów do spraw PPOŻ. Wzięcie udziału w próbnej ewakuacji pozwoli pracownikom na zmierzenie się z sytuacją zagrożenia, żeby w przypadku faktycznego pożaru wiedzieli, jak należy właściwie reagować. Firma przeprowadzająca takie próbne ćwiczenia ewakuacyjne zajmuje się załatwieniem wszelkich formalności z tym związanych, takich jak powiadomienie odpowiednich służb, stworzenie pełnej dokumentacji, szkolenie z zakresu organizacji ewakuacji. Na potrzeby próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych zadymia się także częściowo pomieszczenia, żeby przeprowadzana ewakuacja była bliższa warunkom rzeczywistego zagrożenia.

Zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym pracownikom należy do obowiązków pracodawcy. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Są także obowiązkowe dla nowo zatrudnionych pracowników, dopiero rozpoczynających pracę w danym zakładzie. Grono odbiorców szkoleń BHP jest szerokie, dlatego też można je podzielić ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie szkolenia skierowane do konkretnej grupy. Można wyróżnić szkolenia BHP dla osób pracujących w administracji i biurach, które są skierowane do osób pracujących w warunkach biurowych. Innym rodzajem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są te, których odbiorcami są osoby zatrudnione na stanowiskach robotniczych. Ponadto można wyróżnić jeszcze szkolenia dla pracowników na stanowiskach inżynieryjno-technicznych oraz dla osób, które pracują na stanowiskach kierowniczych. Istnieje więc kilka rodzajów szkoleń BHP, które są odpowiednio dobrane pod rodzaj wykonywanej pracy.


© 2019 http://www.apteki.olsztyn.pl/